oi dani,
até agora lemos esse txt
e o professor pediu para baixarmos os seguintes softwares:
Audacity & Reaper.
pra dar uma olhada neles
q depois vamos começar a trabalhar com eles...
fora isso
segue um som q foi ouvivido
na última aula.
bjoyce
mars*
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Audacity & Reaper.
pra dar uma olhada neles
q depois vamos começar a trabalhar com eles...
fora isso
segue um som q foi ouvivido
na última aula.
bjoyce
mars*
Caso alguém ainda não tenha encontrado o texto do Sergio Freire, aqui vai em anexo.
olás, aí estão os e-mails. lembro a todos que leiam o texto do sérgio freire para a próxima aula.
anotações seguem:
1. ouvimos uma peça de luigi nono - omagio a emilio vedova (1960).
2. se alguém se interessa por uma discussão sobre terminologia, no que concerne a música eletroacústica, existe uma no livro "understanding the art of sound organization", de leigh landy (tem na biblioteca).
3. no livro azul, ludwig wittgenstein fornece algumas boas dicas (citado de memória, um tanto imprecisa):
3.1 um dos erros mais recorrentes que fazemos é acreditar que um termo se refere a uma prática coesa, ou que um termo se refere a uma prática que possa ser descrita sem perda por regras.
3.2 o sentido de uma palavra ou termo é seu uso.
4. do livro: [Bennett, G.; Clozier, C.; Hanson, S.; Roads, C.; Vaggione, H. Académie Bourges Volume I - 1995: Aesthetics and Electroacoustic Music. Bourges: Acteon - Mnemosyne, 1996] tenho algumas anotações rápidas e curiosas.
4.1 Barlow, Clarence. On the Aesthetic all Historical Development of Electroacoustic Music. p.11-13
(11) Thus a first approximate definition for electroacoustic music could be "electrically produced music of unusually high information content".
(...) This makes the term "mannually unperformable" to all appearances a necessary corollary.
(12) A second necessary corollary is therefore "immediate electrical sound generation".
4.2 Berenger, Jose Manuel. On the necessity of defining electroacoustic music. p.26-30.
(26) The meaning of a term does not always remain stable: it is an evolving entity, constantly reconstructing itself according to current usage.
(26-7) (...) I would like to point out that the term "electronic music" is no longer applicable to the multiple musics whose production depends on electronic means. In fact, the term may be used to establish aesthetic differences within the musical productions currently assembled under the rubric of "electroacoustic music."
(30) by agreeing with Edgar Varèse that an artistic expression can be called music if its existence depends on sound.
(...) "Beyond any other type of classification to which it may belong, an artistic product that satisfies a prescribed body of aesthetic needs and that appropriates sound as its principal medium, can be called "electroacoustic music" insofar as an electronic operation is indispensable to its realization."
4.3 Clozier, Christian. The aesthetic situation and outlook of electroacoustic music. Related question: a definition of electroacoustic music. p.31-42.
[a dificuldade é que se trata de uma definição sobre gênero e estética, enquanto muitas definições tradicionais versão sobre "história" (períodos medieval, clássico, contemporâneo); função (sinfônica, religiosa, popular), ou são definidas quanto a categorias de
tipo (voz, percussão)
origem (japonesa)
técnica (monofônica)
poder acústico
grupo (quarteto)
performance (virtuosa)
cultura (´música séria, música popular) -> escritural, de partitura; de tradição oral
segundo o autor, a natureza revolucionária da música eletroacústica reside no fato de
(32) "a sound can be expressed as a relation between its sound value and its electrical energy" (...) e assim, "The values of electroacoustic music proceed from its very expression, where composition is related to the very creation of sound."
(34) Electroacoustic music is defined in relation to its means of production and distribution.
It is music realized by a creative process where sound production, controlled in distinct parts that organized together in real time in accordance with a compositional plan, is structured in a musical development based on the control of time and space.
The performance-production instruments are electric by nature and they constitute the electroacoustic chain. (...)
The piece does not result from score writing, but from a conscious practice. The music can only be listened to with speakers, which convert electrical values into acoustic sound waves.
(41) It is music that is presented as a work for the ear of the listener, whose memory forms the trace, and whose listening traces reality through the medium of the loudspeaker.
(...) It is music made by the ears of a composer with electronic instruments for the ears of a listener.
4.4 Jean Risset. A few remarks on electroacoustic music. p.82-84
(84) “music whose sounds are heard through loudspeakers”.
abraço!
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